Tepi Jalan

December 27, 2015

Siapa tak pernah lalu di tepi jalan? Bahkan jadi wajib untuk kita jalan dan menjadi pengguna tepi jalan. Macam aku, aku bukan budak jalanan dan aku bukan budak urban. Tapi aku budak tepi jalan. Maksud aku, aku bukanlah orang yang menjual burger atau apa-apa di tepi jalan, itu memang konformlah tepi jalankan. Tak, aku diibaratkan macam tepi jalan, orang ramai lalu di situ tapi orang tak kenal pun tepi jalan itu apa sebenarnya. Dia sentiasa ramai dengan orang tapi dia sunyi. Sebab orang hanya lalu sahaja, bukan menetap. Siapa nak menetap tepi jalan tanpa bumbung kan? Aku pun tak nak!

Tapi, di tepi jalan itu ramai berselisih, memberi laluan dan menjadi pengguna setia untuk menuju ke destinasi.
'Aku bukan suka sangat nak bersosial dengan orang bagi aku cukuplah aku hidup jadi sang pemerhati di tepi jalan...'
'Kau silap. Kalau kau tak bergaul dan berkenalan dengan sesuatu yang kau tak tahu, selamanya kau punya ilmu tak akan berkembang. Kau ingat dengan kau jadi anti-sosial dapat selamatkan diri kau dari dibuli dan dicerca orang?'
'Aku bukan anti-sosial tapi aku berhati-hati dengan masyarakat. Sebab masyarakat sekarang sangat menakutkan aku...'
'Tak, sebenarnya kau takut dengan bayang-bayang kau sendiri.'
Ini jalan aku dan aku pilih tepi jalan. Jalan paling selamat dan tak menghalang laluan orang lain.

10 comments

  1. Hai sofie... awk kena tag lagi. Ke awak dh ditag...

    http://ciklapunyabelog.blogspot.my/2015/12/year-end-giveaway-by-imashue.html?m=1

    ReplyDelete
    Replies
    1. iya cikLa? okeh nanti saya jenguk..
      thanks for tagging! ^_^

      Delete
  2. Hmmmm kenapa takut dengan bayang bayang sendiri? Takut org tak suka kita? takut kita ni tak sesuai bergaul dengan org? Hehe tertanya tanya jugak diri sendiri kenapa suka bersendirian T_T tp rasanya sendirian lebih tenang dari ramai ramai. Kan? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah....rasa diri kecik je bila bergaul dengan orang...huhuuh
      T^T

      Delete
    2. sy selalu rasa macam hana jugak :D tp bila belajar bersosial, best jugak rupanya. tapi bukan all the time, i still need time for my own pleasure. :) lebih tenang kan, i agree!

      Delete
    3. Kira Ambivertlah ni kan? hehehehhe
      ^_^!

      Delete
  3. tiba2 teringat masa saya tgh tunggu bas kat tepi jalan dulu. malu kot semua kereta pandang, huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. org berkereta...biar ajelah...janji kita tak susahkan diorang...
      kan?

      Delete

© SOFIEADIE. Design by FCD.