Rant on Matahari #3

December 26, 2015

Matahari...

Banyak orang buat lagu pasal matahari. Pelik jugak aku sebab banyak-banyak alam semesta ni, kenapa orang hanya nampak matahari? Kalau tak matahari pun, bulan, bintang, komet...semua yang letaknya diatas kita. Jarang dengar orang buat lagu pasal lumpur, lumut, tanah, kemuncup, rumput ke...yang kita dok pijak hari-harilah senang cerita..kenapa?

Padahal rumput, lumpur semua tu kita boleh pijak, boleh sentuh dan boleh rasa, siap bau lagi...tapi, kita tak pernah ‘ceritakan’ tentang diorang...bahkan kadang kita boleh rasa jijik lagi...

Kita selalu nampak apa yang diatas kita, tanpa sedar kita lupa untuk berterima kasih pada ‘mereka’ yang menampung kita setiap hari.

Apa jadi kalau ‘mereka’ yang kita susuri selama ni ‘mogok’? ‘Mereka’ jua ada perasaan. Yang kita pijak hari-hari itulah nanti akan berada diatas kita suatu hari kelak...


Kalau tanpa matahari, hari kita akan gelap. Tanpa tanah pula kita tiada tempat berpijak. Nak terbang? 

Percayalah, tiada siapa suka hidup dalam ‘awangan’ dan ‘apungan’ dalam tempoh yang lama.

Dulu Ustazah aku pernah pesan; ‘setiap kali nak mulakan langkah bagi salam dulu...’bukan apa, takut-takut tanah tak sudi nak tampung kita...”kun fayakun”


4 comments

  1. Peringatan ustazah tuu, macam menakutkan .. huhu .. tp itulah hakikat

    ReplyDelete
  2. kann, sbb biasanya kite mengimpikan benda yg tak tercapai. sedangkan kita lupa apa yg ada disisi kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul! dan dalam masa yg sama kita cuba utk elak dari berperasaan mcm tu...supaya kita kenal erti syukur...

      Delete

© SOFIEADIE. Design by FCD.