Rant on Matahari #3

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on pinterest
Matahari…

Banyak orang buat lagu pasal matahari. Pelik jugak aku sebab banyak-banyak alam semesta ni, kenapa orang hanya nampak matahari? Kalau tak matahari pun, bulan, bintang, komet…semua yang letaknya diatas kita. Jarang dengar orang buat lagu pasal lumpur, lumut, tanah, kemuncup, rumput ke…yang kita dok pijak hari-harilah senang cerita..kenapa?

Padahal rumput, lumpur semua tu kita boleh pijak, boleh sentuh dan boleh rasa, siap bau lagi…tapi, kita tak pernah ‘ceritakan’ tentang diorang…bahkan kadang kita boleh rasa jijik lagi…

Kita selalu nampak apa yang diatas kita, tanpa sedar kita lupa untuk berterima kasih pada ‘mereka’ yang menampung kita setiap hari.


Apa jadi kalau ‘mereka’ yang kita susuri selama ni ‘mogok’? ‘Mereka’ jua ada perasaan. Yang kita pijak hari-hari itulah nanti akan berada diatas kita suatu hari kelak…

Kalau tanpa matahari, hari kita akan gelap. Tanpa tanah pula kita tiada tempat berpijak. Nak terbang? 

Percayalah, tiada siapa suka hidup dalam ‘awangan’ dan ‘apungan’ dalam tempoh yang lama.


Dulu Ustazah aku pernah pesan; ‘setiap kali nak mulakan langkah bagi salam dulu…’bukan apa, takut-takut tanah tak sudi nak tampung kita…”kun fayakun”

***THE END!***

Keep reading on

5 Tips to finding cash home buyers

Sometimes one wants to sell their house fast so that they can use the money …

Pilihan yang sukar!

Holla! Malam ni aku nak celoteh pasal kerisauan yang melanda sejak akhir tahun ni. Antaranya: …

Noktah

Assalamualaikum kitak orang semua! Ari tok aku mok berloya pasal ‘NOKTAH’. Apakah itu noktah? Tanda …

Tinta tanpa dakwat

“Tanpa sebarang keributan, nescaya blog inikan terdampar sepi…” Ya, ya, ya….masakan ilhamkan muncul dikala jiwa …

Asam payau…

Kalau bukan kita sendiri yang akan sayang perjalanan hidup kita, maka siapa lagi? Setiap hari …

Never There…

Do you think about me cause I don’t have any doubt you must in this …

Any thought?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *