Bintang

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on pinterest
Ada apa pada bintang?

star, bintang

* ** *** ☆ ☆☆ ☆☆☆ ★ ★★ ★★★ 🌟 🌟🌟 🌟🌟🌟 👈ini simbol bintang dalam versi komputer.
Semua bintang. Tapi sama ke?
Untuk yang pernah konvo, korang mesti faham maksud bintang ni. Satu bintang itu memberi lambang pada CGPA yang kita kumpul. Dan aku pun dah lupa sebenarnya pasal bintang itu walau masa awal diploma dulu aku terkejarkan sangat demi tiga butir bintang. 
Tapi, aku ni jenis manusia angin monsunnya cepat benar berubah. Cepat benar pasang dan surut. Bila dah penghujung, aku terus give up. Kerana situasi yang buat aku fikir berjuta enam kali untuk teruskan bidang yang sama.
Hasilnya?
Satu bintang. 🌟
Syukur. Alhamdulillah.
Sebenarnya, 90% dari pembelajaran masa diploma dulu aku dah lupakan. Semacam tak layak untuk ambil skrol tamat diploma nanti. Semacam tak layak untuk menyarung topi lambang ilmu itu atas kepala kelak. Sebab memang zero!
##
Basic geomatic – from whole to the part- okay yang itu masih ingat. 
Q: Macam mana nak mulakan traverse dekat tempat baru? 
A: Paling basic r kan, cari at least tiga batu atau dua batu dengan satu solar observation. Then baca back sight and foresight.
Then, adjustment. Erm, erm…bowditch, transit. 
Geodesy? Remote sensing and gis? erm…
Kena study balik lah kot. huhuhuhu
##
Ni yang rasa macam tak mau datang konvo nih! Huwaaaa!!!
Sabar, sabar…konvo tetap pergi. Aku masih ingat semua benda yang aku belajar. Cuma aku perlu selongkarkn kotak hitam aku, kasi ingat semula. 
Pergi konvo sebagai tanda terima kasih di atas segala usaha gigih dan jerih perih bergelap sepanjang diploma. Apa kau ingat geomatik ni boleh sentiasa putih ke? Paling tidak kulit tak hitam pun, kasut gerenti banyak kali tukar. Tu belum termasuk lagi peluh yang menitis sepanjang buat LP. Kalau ditadah tu, barangkali boleh dijadikan bekalan masa kemarau. 😂

Tahniah kepada yang menerima dua dan tiga bintang. 👏👏👏


Tahniah juga untuk diri sendiri sebab berjaya mengharungi situasi yang penuh liku dan mencabar. Walau beribu kali cakap nak quit, alhamdulillah sampai juga ke konvo ye…
So, gais…mana yang ambil geomatik or apa jua bidang yang menjadi pilihan korang, tak kira dalam dunia akademik atau dunia realiti…JANGAN PERNAH GIVE UP.
Sikit je lagi usaha nak bagi nampak jutaan bintang dan emas..teruskan walau terpaksa mengalirkan air mata kerana terpaksa dan mujahadah yang amat..
Senang kan nak cakap? InsyaAllah pesanan ini untuk diri aku jugak. Hajat aku, perkara lalu jadikan pemangkin masa hadapan. 
Tiada siapa boleh menebak masa hadapan. Selagi kita usaha, peluang dan kejayaan pasti sentiasa terbuka. 
Arau, see you next month! 
Tak sabarnya nak balun kuey teow kungfu tom yam!!!!!!!!😋😋😋
###
Satu ke dua ke tiga bintang, yang penting aku ada 9 bintang yang tersemat kukuh dalam hati 😊. 
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟

Keep reading on

Any thought?

0 thoughts on “Bintang”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *