Peluang

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on pinterest

Banyak peluang selalu tersasar bila kita mula perasan selepas kehilangannya. Macam mana kita tahu yang kita telah guna setiap peluang itu sebaiknya?

Cerita dia, hidup.

Hiduplah sepenuh hati seolah kau akan mati tak lama lagi. Kau suka orang, cakaplah dekat dia…sebab memang betul, setiap malang itu tak pernah punya bau. Aku suka orang. Ramai sangat! Tapi satu pun aku tak pernah luah secara lisan. Sebab? Aku takut rejection. Tapi sampai bila?

Dan selepas menerima sejuta kata nasihat dari mereka yang lebih berpengalaman, aku mula terfikir. Yang hidup ni memang simple. Terlalu simple. Dan yang menyukarkan ia adalah kita. Aku sendiri. Haa…baru kau sedar…selama ni kau seorang yang berkepentingan dan tidaklah seperti yang kau harapkan ianya menjadi.

Bersempena Ramadhan mubaraq 1440H ni, aku telah diberi peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Hidup pijak duri ni kadang ada pros and cons yang tersendiri. Berbalik pada apa definisi duri kau tadi.

Mungkin duri itu adalah suatu pengajaran dan boleh jadi ia adalah satu kenikmatan sementara. Wallahua’lam. Rahsia tafsiran itu terpulang pada kita dan hanya Dia yang tahu setiap atom analisa hambaNya.

Ramadhan ni banyak celikkan hati yang buta…buat kita sedar yang hidup bukan sekadar untuk meraih people pleasant. Tapi lebih kepada redha Ilahi. Amboiii…kau kalau ceramah orang nombor satu kan?

Yup! Sebab aku dimasa hadapan barangkali akan belek entri tu untuk dijadi pedoman. Mungkin aku itu perlukan ia lebih dari aku yang sekarang.

Dearest whoever has read this entry and all of other entries…I just want to let you know that…I appreciate all of our memories together. Maybe you don’t realize because I never tell you…but honestly…your name permanently carve in my diaries…and also my heart….most importantly…our name always together in the Doa.

Jadi…setiap orang menghargai peluang bukan sekadar terkesan pada perbuatan. Ia juga boleh melalui lisan, perkataan dan pemerhatian. (Harfiah, feeliah dan syuuriah)

Okays, since aku pun terpaksa update entri melalui fon (and it’s really hard to wrote it), aku akhiri entry dengan salam Ramadhan.

P/s: mungkin aku hargai orang itu dengan tidak menyimpan segala barang dan lebih kepada menulis setiap cerita mengenainya…..

Keep reading on

Most Welcome!

“ASSALAMUALAIKUM”Alhamdulillah, selesai sudah proses penghantaran hadiah kepada pembaca.Terima kasih banyak-banyak sebab sudi menerima hadiah kecil …

Rant on Matahari #1

Matahari… Orang yang baru jumpa aku mesti akan tanya; Orang baru: Power speck mata kau …

Kenapa…

Kenapa?Kenapa orang selalu minta pendapat tentang cinta pada orang yang tak pernah mengalaminya? Kenapa? Kenapa …

The Borrower

Semua orang yang hidup dalam dunia ini adalah seorang borrower@peminjam. Termasuk aku yang sedang menaip ni. …

5 Stupid things I spent my money on

Obsesi terhadap menghabiskan duit ini memang agak bahaya. Bahaya dia boleh cecah tahap petala ke-18! …

Perbezaan antara Geomatik Tulen, GIS dan Sumber Alam.

Holla there! First of all, aku nak ucapkan terima kasih kepada beberapa orang yang sudi …

Any thought?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *