Category: Rant

Share on pinterest
Share on google
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on linkedin
Rant

Benang Halus dan Air Masin

Suatu benda yang kita sukar tebak adalah dinding yang dicipta dari untaian benang halus.  Mahu dipegang ia tertembus. Mahu bersandar, jatuh terduduk. Ditetas tak punya ikatan. Bagaimana ia tercipta? Aku tanya pada mereka. Mereka diam bersahaja. Tiada reaksi. Kata orang dulu kala, sesiapa yang melangkah dari benang itu, hidup mereka tidak akan serupa seperti sediakala.

EXPLORE »
Rant

Awas! Kawasan licin.

Kawasan licin adalah situasi yang paling merbahaya. Tak kiralah secara nyata ataupun secara metafora. Zon kawasan licin berlaku apabila kita mula takut pada gelinciran. Gelincir yang menyebabkan kita takut juga pada kejatuhan. Jatuh. Istilah yang paling kelakar bila seseorang itu sudah berpaut pada tempat yang kukuh tapi masih jatuh tergelincir! Ini metafora. Semua orang takut

EXPLORE »
Rant

Hidup.

Orang selalu kata, hidup ini adalah pilihan. Pilihannya yang terlalu banyak sehingga kita, spesifiknya aku menjadi “buta”. Buta dalam membuat pilihan. Bila pilihan terlalu terhad, dikatakan tiada kepelbagaian dan tidak kreatif.  Dua perkara ini sebenarnya buat hidup aku menjadi tergantung. Masih diambang keliru mahu memilih hidup untuk menjadi apa. Cukupkah hidup aku sekadar hidup? Hidup

EXPLORE »
Rant

Music…describe everything…

Sepatutnya aku letak title post ni dengan tajuk: Jenis muzik yang aku akan dengar. Tapi, bila aku dah mula nak bebel pasal something, aku tahu ianya akan berhujung dengan ‘kemerapuan-yang-tak-sudah”! Jadinya, aku pun meletakkan isu ni sebagai tajuk. -end of the intro- Biasanya, dan ianya bukan hanya dialami oleh aku seorang saja bahkan hampir semua orang

EXPLORE »
Rant

Ke-ter-nampak-kan yang kabur

Dalam dunia ni ada banyak perkara. Salah satunya adalah perkara yang nampak dan perkara yang tidak boleh nampak. Nampak. Sesuatu yang dapat dilihat, dirasa, dihidu didengar oleh mana-mana deria yang kita ada. Tak nampak. Sesuatu yang langsung kita tak boleh kesan melalui deria rasa. Tapi… Hanya satu je dapat tahu. Hati. Hati bukan deria rasa

EXPLORE »
Journal

Last entry for 2016…

Bagi aku, 2016 itu macam “tahun yang paling sukar untuk dilupakan…” Bagi aku jugak, “2016 adalah tahun akhir jejak Arau sebagai student kampus Arau…” Lagi?? # 2017: Hai! Holla! Ini 2017. Awak 2016 kan? Awak punya tempoh sewa dah tamat dah dengan budak ni…mungkin awak boleh keluar kot. Bawak barang-barang awak semua tu sekali. Jangan tinggal satu pun

EXPLORE »
Rant

Kenapa…

Kenapa?Kenapa orang selalu minta pendapat tentang cinta pada orang yang tak pernah mengalaminya? Kenapa? Kenapa orang selalu jadikan mereka sebagai rujukan walhal direktori mereka dalam perhubungan adalah sifar. Kenapa aku cerita perihal ini?! Ya! Betul jangkaan anda!! Aku perlukan jawapan dari mereka yang selalu menjadikan orang seperti aku sebagai rujukan ketika mereka menghadapi kekeliruan dalam

EXPLORE »
Journal

Cerita tentang kamu…

Kepada kamu, terima kasih kerana sudi menjadi kawan aku ^_^ Kamu yang sentiasa buat hariku ceria walau sebenar ia kelabu suram. Kamu yang sentiasa ada dikala aku bermuram durja. Kamu yang tak pernah jemu walau aku meninggi suara. Kamu, yang akan hadir saat aku tiada siapa. Kamu itu bilangannya tidaklah ramai Mungkin dua orang atau

EXPLORE »
Journal

Kalau aku jadi penulis…

Orang pernah kata, You don’t write because you want to say something, you write because you have something to say… Dunia  penulisan, takkan pernah ada tarikh luputnya. Dunia pembacaan, sentiasa ada pasang surutnya. Orang kata juga; penulis itu anugerah. Sama seperti melukis. Tapi tidak memasak. Semua orang boleh menulis, semua orang boleh melukis dan semua

EXPLORE »
Rant

Mulia…

Manusia sering merasa dirinya mulia dari seseorang yang lain pabila dia tidak ketahui asal usul seseorang itu… Apakah benar darjat dunia itu tingginya boleh dibangga hingga ke langit ketujuh? Humble… Sifat yang semakin terhakis di kota hiruknya tak bersuara Bisiknya tak bernada… Takut! Takut terjebak… Naudzubillah… Jaga hati, jaga iman Pekakkan telinga bukan menutup pada

EXPLORE »
Listen to Orang Podcast now!

Newest Entry

Keep in touch!

Thank You For Reading

Scroll to Top