Mengintai Promosi Traveloka Saleabration 2019

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on pinterest

Tahun ni kebanyakkan geng-geng Arau aku dah habis belajar. Bila dah habis belajar ni, majority ada yang terus kerja, ada pulak nak relax, makan angin atau duduk tenang-tenang bagi sebulan dua. Jeles pulak aku tengok diorang boleh santai-santai dan tak payah runsing dengan kemasukan semester baru yang masih berbaki kurang dari sepuluh hari ni.

Paling best sekali, tak grad lagi dah dapat kerja. Masyuk betul rezeki diorang. Selepas beberapa hari exam habis tempoh hari, diorang mulalah ajak ke situ sini. Antara tempat famous yang diorang selalu suarakan adalah, Ho Chi Minh, Jepun, Bali, Bandung, Thailand…paling jauh sikit pun Australia. Dan yang paling buat tercekik nafas nak kumpul bajet adalah jelajah Eropah.

Kau tahu ajelah, member yang kaki jalan mulalah tak sabar suruh orang ikut plan dia,

‘Weh jom pergi melancong sama-sama. Bila lagi nak backpacking macam dulu-dulu. Dah start kerja nanti, bukan senang dah nak ada masa macam sekarang. Hari tu kau kata nak lunaskan impian jejak Ho Chi Minh sebelum 2020.’

Adoyai….puas kepala fikir bilalah bajet travel ni nak cukup.

Member cakap, ‘kalau kau fikir benda ni nak jadi, takkan jadi punya. Kau kena berani buat sesuatu yang luar dari perancangan’.

Aku ternganga kejap. Dia dah kerja masyuk, bolehlah sembang kencang gitu.

Aku ni ha….bab nak melancong, memang kena atur rapi-rapi. Supaya tadaklah poket bocor sana-sini. Lagi-lagi kalau melancong ke negara orang nih. Mahunya tak gelabah nak bersedia dari awal.

Sebenarnya, ramai orang tak tahu sangat yang bila waktu yang sesuai untuk dapatkan promosi yang murah-murah. Untuk manusia spesis macam aku ni, lebih suka beli tiga bulan awal. Tak kisahlah ada deals ke takde deals, aku memang akan beli at least tiga bulan sebelumnya. Tapi hakikatnya, kita boleh dapatkan harga yang lagi murah, kalau betul-betul kena dengan timing dia.

Sudah, bila pulak tu nak tunggu masa yang sesuai?

Aku dahlah tak boleh tengok duit banyak kat tangan nih. Nanti ada jelah tetiba hobi baru nak dibeli. Tapi pengalaman melancong ni tak sama dengan barang yang kita beli tu. Mana mungkin barang dicagar dengan pengalaman kan?

Jadinya, ramai galakkan untuk usha masa Traveloka Saleabration yang kurang dari dua hari saja lagi promosi ini akan berlangsung. Katanya masa promosi tu, kita boleh dapat online flight deals yang murah-murah termasuklah penginapan hotel, airport transfer, experience dan lain-lain yang sewaktu dengannya.

Kalau tak sempat ke MATTA Fair 2019 KL pun tak perlu dah nak rungsing, sebab semua deals tu boleh jugak didapati melalui online. Kan senang tu. Tak payah susah-susah nak jalan jauh-jauh semata-mata untuk dapatkan deals yang hebat-hebat. Menghargai setiap kuasa di hujung jari gitu! (Kata jelah kau tadak teman nak jalan hahahaha)

Since promosi ini akan berlangsung hanya sebulan sahaja bermula dari 26 Ogos hinggalah 27 September 2019, diorang sarankan agar aku gunakan peluang ini sebaik mungkin untuk merancang perjalanan tanpa mengira bulan apakah aku nak pergi.

Tapi still kena check monsoonnya jugak. Supaya tadaklah pergi time bulan puasa. Karang naya kena puasa lebih panjang dari waktu berbuka.  Tu okay lagi, kalau kena musim hujan sentiasa, tak ke naya pulak demam dekat negara orang?

Memandangkan hujung tahun adalah musim yang paling sesuai untuk mereka yang teringin nak tengok salji atau merasai suasana sambutan Hari Natal dan juga tahun baru di musim sejuk, jadi bolehlah tempah awal tiket percutian ke negara Hemisfera Utara.

Ah, sudah mana pulak Hemisfera Utara tu?

Hemisfera Utara adalah kawasan sekitar negara eropah seperti United Kingdom, Germany, Switzerland dan  lainnya.

InsyaAllah panjang umur memang teringin nak jejak kaki ke Negara German.

Impian dari dulu sampai sekarang, kalau boleh nak jugaklah merasa budaya German barang setahun dua. Eh, tu dah lama sangat dah tu! Usha jelah dulu, boleh buat perbandingan harga, tak dapat pergi hujung tahun ni, habis praktikal awal tahun depan pun jadilah.

Jadi korang yang mana dah lama teringin dan sudah pun kumpul duit untuk melancong tu, marilah kita sama-sama cuci mata dan buat pilihan secara bijak. Kalau tak melepas lagi….So, see ya on the next flight!

Keep reading on

Kotak

Holla there!Miss me huh? Bluek!!! Bazir karan je nak miss, miss kan? Okaylah, sebenarnya tadak …

Plaster dan Platform B2

Ceritanya selalu tidak berkait. Ceritanya, selalu tidak habis. Jarang pernah ditemui jawapan. Selalu kepusingan mencari …

Hentian sebuah nukilan

Aku rindu kalian. Aku rindu mahu berbuka sambil bergurau senda sama kalian. Minggu ini sudah …

Sembang Kencang!

Salam Rabu buat semua warga yang ralit menghidupkan hari-hari kalian dengan momentum yang baru. Sepatutnya …

Hey 2017, it’s time to Sayonara

Ada orang cakap 2017 will teach us to be strong. Dan ianya amat benar. So, …

Decluttering craps

Entri ini bukanlah tips untuk menjadi seorang minimalis ataupun teknik untuk membuang segala barang yang …

Any thought?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *