Pohon Kecil

March 29, 2017

sofieadie, pohon, kecil

Minggu lepas banyak peristiwa. Tapi aku tangguh lagi untuk bercerita dengan alasan internet giler slow-na-matey! Jadinya, aku peram lagi semua cerita itu menjadi satu entri. Yang sebenarnya aku sendiri pun dah lupa segala peristiwa yang terjadi.

Masuk minggu ni, dah sebulan berlalu bagi semester dua. Terasa cepat dalam lambatnya. Sebab jadual sem ni, Alhamdulillah sangatlah lapang. Sebab tu semacam rugi kalau aku tidak gunakan masa itu untuk mencari apa-apa yang boleh menambahkan nilai diri sendiri. Cyeh, ayat!

Antaranya adalah:-

1) Teater.
Aku bukan gila teater. Tapi aku adalah sebahagian darinya. Teater adalah satu ruang untuk mencerna minda supaya berfikir lebih dalam lagi. Malangnya, semua penghuni rumah aku bukanlah kaki teater menyebabkan aku terpaksa guna cara kasar. Tapi aku tak paksa. Syukur, semua rela. 

Bakal pergi menonton teater Polos by Anomalist Production di DPAC nanti. Sinopsis dia buat jiwa aku meronta kegalauan. Ya, semua kata tiket dia mahal dan tempatnya jauh. Gilakan aku! 

Anomalist, polos, teater
gila tak kecur hati baca sinopsis
2) Bengkel
Ikut minat, aku teringin nak sesaja join bengkel DFKL. Ikut minat memang aku buat kerja giler tanpa tengok harga. Tapi, bila ikut kemampuan, aku hanya mampu join bengkel anjuran universiti saja. Segalanya harga student. Tapi, sampai bila nak limitkan minat? So, bila fikir balik...selagi ada peluang untuk kejar apa yang aku minat, why not aku laburkan saja duit tu. 

Pesan pada diri, jangan berkira sangat demi ilmu dan pengalaman. Biar mahal asal setanding dengan kualiti yang kita mahu. Dan, aku pun buat kerja gila lagi. 

3) Reunion?
Ini lagi satu hal. Awal rancangan, aku hanya nak jumpa, lepak macam biasa dengan orang yang sudah 8 tahun tak jumpa. Tapi, bila member dari Sabah pun turun, apa lagi semua pakat turun dengan bawak anak memasing. Dan jadilah ia REUNION. Nasib baik dulu aku sekolah perempuan. Sekolah yang dulu selepas sekolah rendah sebelum aku merantau ke pantai timur. 

Yang ini pulak, bila mereka bertanya: 
"Kau buat apa sekarang?"

Dari selepas aku tinggalkan sekolah tu sampailah sekarang, jawapan aku tak habis dan tak pernah sudah adalah : 
"Aku belajar sekarang."

Bertanya lagi mereka, "Bila lagi lu mau kawen der?"

Dan aku pun ketawa. ha ha ha

Kelakarnya reunion ini, hampir semua dah tukar status. Aku? Wat lek wat cool udeh ler...

4) Konvo
Jakel buat sale. Jakel ni dari rumah sewa aku boleh nampak dah lampu dia. Lip lap lip lap kaler kuning. Riuh tu kadang buat goyah iman. Tapi, kalau tak jejak sana, selamat duit. Silapnya hari tu, aku terpijak kawasan Jakel. Dan aku terpegang baju yang diorang jual. Maka, aku telah dipukau. Chis! Melayang jugak le duitnya. Konon takde lagi baju untuk konvo. Ada ke patut?? 

Walhal awal pengesahan konvo, aku bertekad TAK AKAN mengeluarkan sebarang duit demi sebuah konvo yang aku rasa aku dah tak layak untuk terima skrol jurusan tu. Sayangnya, duit itu Jakel punya. Gila kan?

5) Part-time
Melepek lesu di rumah selepas habis kelas sambil menanti episod akhir 'Misteri Wan Peah' bukanlah satu perkara yang begitu menarik ye kawan-kawan. Ye, ye, ye...memang seronok sebab kelas tak padat. Memang seronok dapat banyak masa lapang. Tapi, sedarlah...kondisi dan lokasi yang aku hadapi sekarang memerlukan sara hidup yang tinggi jugek. 

Nak buat duit online, ke laut jadinya..Pasai orang kuning tak tau naik lift. Maka, mereka panjat menyebabkan line menjadi slow. 

Peliknya, walau setinggi mana pun manusia hidup, nyamuk dapat jugak sampai ye? Boleh tahan tinggi jugak nyamuk ni terbang. Dan, aku masih menanti hidup tiga dimensi. Ha ha ha ha

#
Pohon kecil.
Cerita sebenar adalah,
pohon yang telah diatur cantik oleh Dia untuk menyelamatkan kenderaan yang dipandu oleh umi selepas hujan dari terbabas masuk ke gaung di Bukit Grand Old Lady. Alhamdulillah, umi selamat. Syukur tak terkata. 

Takut? 
Kau, giler aku tak takut. Kus semengat...Minta dijauhkan dari perkara sebegini berlaku sepanjang ketiadaan kami semua. Umi, semoga trauma umi beransur hilang. 

grand old lady, sofieadie

"Baru orang tau fungsi pohon kecik ni umi..." itu kata didi.

Jangan dipandang sepi jasa si pohon kecil. 
Melatanya masih berjasa.
Rendahnya dibangga.
Metafora baru tercipta.

Lazada Birthday Blogger Contest

March 20, 2017

Lazada, contest, birthday

Holla! Ramai yang sedia maklum, Lazada sekarang sedang rancak mengadakan contest terbuka kepada semua blogger Malaysia sempena birthday Lazada yang ke-5 tahun! Minggu ni saja ramai blogger memeriahkan ruangan "reading list" dengan join Lazada Birthday Blogger Contest. 

Mahu tidak tergugat iman gua bila peluang ni muncul depan mata. Seminggu aku ambik masa untuk pilih tiga barangan terbaik untuk dicalonkan dalam post kali ni. Sampai terkeluar falsafah tentang hidup dulu, barulah aku dapat putuskan pilihan. Siapa kata senang nak buat pilihan bila Lazada buka peluang??

Berdebar ni nak join contest besar. Phew! Untuk yang masih ragu-ragu untuk join contest ni, korang bolehlah klik banner kat atas. Jangan sampai habis tarikh baru nak pi check! Melepas peluang aih! 

Let's begin the main part of this contest!

Q.a: What do you love about Lazada Malaysia?

1. Lazada has the most friendly website. 
Pembahagian kategorinya memudahkan pencarian bagi manusia yang sangat teratur dan spesifik macam aku. Bukak je kategori, semua ada. Kalau malas nak belek satu-satu, taip je dekat "Search", semua ada. 

2. Website Lazada senang dan laju loading even line semput macam siput, aku masih mampu lagi untuk shopping dan membeli barang di Lazada tanpa sebarang masalah. 

3. Pilihan barangan yang banyak dan memenuhi semua keperluan.
Untuk manusia macam aku yang takde kenderaan, bagi aku cukup dengan shopping kat Lazada kita boleh dapatkan semua barang. Almari, tilam, bantal, katil sampailah ke Maggi...semua ada! Cuma ada dengan takde duit je nak beli. 

4. Penghantaran yang cekap.
So far, barang yang aku beli semua sampai dalam tempoh masa yang dijangkakan. Nak kata terlalu awal atau terlalu lambat tu, tak pernah lagilah. Sampai ke depan pintu rumah dengan pembungkusan  dalam keadaan yang baik. Memang pusa hati! 

5. Sale! Sale! Sale!
Part ni memang menguji iman sungguhlah. Setiap hari bukak nak tengok sale barang apa. Kalau mampu terus beli, kalau tidak masuk wishlist dulu.  Nak-nak pulak Lazada buat sale sempena hari jadi yang ke-5 ni. Cerita dia, memang kena save habis-habisan untuk membeli semua barang dalam wishlist. Dugaan hujung bulan sungguhlah! 

Q.b: Top three Product picks from Lazada Malaysia.

lazada, products, top 3

Ini soalan paling mencabar sekali bagi aku. 😅

humidifier,

1. Aku pilih Zero Radiation Humidifier sebagai pilihan pertama. Sejak aku rasa macam kurang semangat je nak jalani hari-hari yang panjang dan tidak menentu cuacanya, aku tetiba memerlukan pada benda ni. Kesegaran, wangian udara...

Headphone, wireless

2. Aku, muzik, kamu dan pilihan kedua adalah Wireless Bluetooth Headphone. Headphone adalah satu item wajib bawa kalau aku pergi mana-mana. Memandangkan headphone yang sedia ada sudah nazak menanti belah, maka aku pilih kamu, headphone...

huawei, p9 plus, dual sim


3. Huawei P9 Plus 64GB dual sim adalah pilihan yang paling utama. Aku tahan je diri ni nak beli hari tu. Katanya, tunggu harga dia murah sikit baru beli. Nasib baik P10 dah keluar, maka P9 punya harga adalah berkurang dari awal dulu. Kalau dapatlah handphone ni, tak angkat muka bhai! Ralit dok main phone saja. Hahahahaha...

Q.c: How do you think Lazada Malaysia can improve?

Lama jugaklah nak fikir jawapan kepada soalan ni. Sebabnya bagi pengalaman aku sendiri, servis dan penghantaran Lazada sangatlah memuaskan. Totally tip top! Dulu aku biasa shopping kat eBay, Amazon tapi sejak Lazada muncul, tak bukak dah yang lain. Huhuhuhu....so far soo good!

Q.d: What is your birthday wish to Lazada Malaysia?

lazada, wish, birthday

Lazada, this is serious. Because I know, there is no one would survive during the zombie attacked. But, I hope you Lazada, could be there for us for supply our food and other needed thing. If you cannot be where we hope you to be, then...no one could survive...

~don't take it too serious lorh!~😂

The End.
###

So, buat semua yang sudah join contest ni, aku ucapkan jutaan "ALL THE BEST" dan "GOOD LUCK"! Yang mana belum join, sila-sila join, the more the merrier. Korang masih ada tiga hari lagi untuk sertai. Pergi ke link tersebut untuk ketahui lebih lanjut tentang contest anjuran Lazada.

http://www.lazada.com.my/blogger-contest/

Makin ramai join, makin banyak hadiah! 

Awas! Kawasan licin.

March 16, 2017


Kawasan licin adalah situasi yang paling merbahaya. Tak kiralah secara nyata ataupun secara metafora.

Zon kawasan licin berlaku apabila kita mula takut pada gelinciran. Gelincir yang menyebabkan kita takut juga pada kejatuhan. 

Jatuh.
Istilah yang paling kelakar bila seseorang itu sudah berpaut pada tempat yang kukuh tapi masih jatuh tergelincir!

Ini metafora.
Semua orang takut akan jatuh. Lebih lagi gelincir tanpa sengaja. Walau pautannya sudah kukuh, ia tidakkan mampu untuk menampung. 

Pernah jatuh? 
Maksud aku, kalian 'gelincir' dan 'jatuh' ke dalam 'gaung' hati tak bernama.

Kalian takkan merasakannya hinggalah kalian sudah hampir ke kerak bumi. Tika itu bahangnya sudah mula terasa. 

Ini metafora, 
untuk mereka yang pernah 'gelincir' tapi masih bertahan dari terus 'terjatuh'.

Kiasan bagi orang yang takut untuk mengeksperesikan sukanya pada orang dan mengambil langkah untuk terus mengelak "kawasan licin".

Usah disalahkan "lantai yang licin" atau faktor jalan menjadi basah jika sendiri yang gagal mengawalnya. Mahu dimarah "tukang mop" atau "hujan"? 
###

Hidup.

March 15, 2017


Orang selalu kata, hidup ini adalah pilihan. Pilihannya yang terlalu banyak sehingga kita, spesifiknya aku menjadi "buta". Buta dalam membuat pilihan. Bila pilihan terlalu terhad, dikatakan tiada kepelbagaian dan tidak kreatif. 

Dua perkara ini sebenarnya buat hidup aku menjadi tergantung. Masih diambang keliru mahu memilih hidup untuk menjadi apa. Cukupkah hidup aku sekadar hidup? 

Hidup = Bernafas
Tidaklah dinamakan hidupnya kita jika tidak bernafas. 

Aku tahu, semua orang sudah penat bahkan persoalan tentang hidup ini tidakkan pernah berhenti dalam diri setiap manusia. 

Hidup.
Untuk apa kita hidup? Apa matlamat hidup yang sebenar? 

Buku tentang "HIDUP" saja sudah berapa banyak di kedai. Movie? Drama? Usahlah dikira. Bilanglah jika kau mahu bilang. Aku sendiri saja sudah beratus helaian dicoretkan penerangan tentang hidup pada diri aku yang satu lagi. Peliknya, masih jua aku tidak faham. Sepertinya tidak akan pernah berhenti. 

Jawapan itu logiknya aku sendiri tahu. Manusia hidup untuk beribadah kepada-Nya. Bahkan jawapan ini di-bold-kan dalam semua buku. 

Tapi, adakah aku cerna dan serapkan ia dalam rutin harian aku? 
Ada turun naiknya. Sukar untuk kekalkan cartanya. 
Ada pasang surutnya.

Iman manusia adalah satu "bubble" yang paling sukar untuk di'centre'kan.

Persoalan tentang hidup bunyinya bingit seperti ada nyamuk dalam kepala. Diketuk tidak mahu keluar. 

Awalun belajar kenal erti dunia, setiap orang pastikan bertanya: 

"Kenapa Tuhan pilih aku untuk hidup? Hidup sebagai seorang manusia?"

Maka, akan diterimalah jawapan:
"Tuhan cipta seseorang manusia itu bukan saja-saja. Dia punya sebab. Ada hikmahNya yang kita sendiri *tidakkan pernah faham."

"Manusia. Adalah sebaik-baik ciptaan Tuhan. Kau harus bangga dan bersyukur Tuhan tidak jadikan kau binatang dan jamadat."

*tidakkan pernah faham - suatu istilah yang bakal menimbulkan lagi pelbagai persoalan. 

Kalau Tuhan membenarkan manusia mempersoalkan dengan apa yang Dia lakukan, kenapa kita manusia takut untuk dipersoalkan diatas apa yang kita buat? Walhal, yang menilai kita pada akhirnya adalah Dia, Allah yang Maha Mengetahui. (Maha Suci Allah dari segala kekurangan dan kelemahan.)

Buktinya, kita takut untuk mengamalkan cara hidup yang Dia mahu kerana takut dikata orang. Takut riak, ujub dan takbur. Maka, kita pun tidak melakukan apa-apa yang 'diri kita' perlukan seperti kehendak-Nya. Biarpun kita sendiri tahu yang hidup ini adalah sebuah pinjaman.

Kita bertanya, "kenapa Tuhan buat begitu begini...", tapi kita tidak pernah menjawab persoalan: "kenapa aku tidak buat apa yang Dia suka". 

Hidup, pilihan yang infiniti.
Dalam hidup jua semua orang dihadapkan dengan pelbagai pilihan. Yang besar, yang kecil, yang sukar, yang mudah. 

Kenapa kita memilih?
Untuk pastikan kita dapatkan yang terbaik.

Pernahkah apa yang dipilih itu adalah pilihan yang terbaik? 
Dari sini, kita belajar lagi suatu perkara = "Belajar untuk menerima" bila suatu yang kita pilih itu diluar jangkaan kita.

Expectation. 
Ramai mengalami tekanan dan juga kemurungan hanya kerana apa yang mereka ingin dan mahukan itu tidak setanding apa yang mereka bayangkan.

Kecewa. 
Bila kecewa, timbullah persoalan: "Mengapa hidup aku sebegini?" Tanpa sedar kita persoal kerja Tuhan yang awalnya kita yang pilih.

Dan ia berputar lagi hingga ke infiniti. Seperti gasing dalam Inception. Terperangkap dalam dimensi mimpi kerana realiti hidup itu bukan seperti yang kita impi.

###

Minta dijauhkan persoalan ini dari bisikan syaitan. 

Awak Follow Saya, Saya Follow Awak By Shikin Razali

March 14, 2017

Holla there!

Masih ada semangat untuk join segmen? Apa kata kita meriahkan segmen anjuran kak shikin ni. 
Sekarang baru berkesempatan nak join. 

Untuk yang masih belum join tu, jangan lupa klik banner di bawah ya!

Selamat bersegmen!


lakastah join segmen belog urang brunei

March 12, 2017

Sedang masih lapang dan line pun boleh tahan ni, moh kita join segmen urang Brunei ni.

Hai orang Brunei! 
Kamek jiran kitak, sekdalah sebelah tapi dekatlah juak mun pake jeraya.

Kamek mok jawab soalan nombor duak ya.

Selain reader Malaysia, negara luar mana yang pernah komen entri anda?

Mudahnya, kamek sik pernah dapat komen dari negara luar. Sian nak? tapi sik dahal, ya bukanlah perkara yang perlu disedihkan, (buat masa sekarang dan seterusnya...maybe!)

Pernah juak ada, tapi ya pun spam lah. 😅

Mun sapa-sapa rasa mauk blognya kenak komen orang selain Malaysia, ajuh meriahkan segmen Urang Brunei tok! 

Apa gik, klik banner dibah tok untuk join!


Blog Giveaway by RII

Holla there!

Kalau nak menang hadiah-hadiah menarik ni, jom lah meriahkan giveaway anjuran RII! 
The more the merrier!

Klik banner untuk join!

segmen, banner

Music...describe everything...

March 09, 2017

Sepatutnya aku letak title post ni dengan tajuk: Jenis muzik yang aku akan dengar. Tapi, bila aku dah mula nak bebel pasal something, aku tahu ianya akan berhujung dengan 'kemerapuan-yang-tak-sudah"! Jadinya, aku pun meletakkan isu ni sebagai tajuk. -end of the intro-

wallpaper,

Biasanya, dan ianya bukan hanya dialami oleh aku seorang saja bahkan hampir semua orang juga; dimana mereka akan mendengar sesuatu berdasarkan rasa yang mereka sedang alami. Macam sekarang, aku tengah mood 'malas'nya -naudzubillah min dzalik!- jadi aku pasang lagu yang boleh bagi aku aura untuk rajin. Seperti list lagu dari band Starset. 

Untuk jadikan isu dan juga senarai ini pendek, aku akan letakkan sekali dengan video diorang. So, kalau korang nak recommendkan aku lagu ke apa ke an, korang bolehlah jadikan entri ni sebagai rujukan. (apa kau ingat, kau tu artis yang orang akan fikir pasal kau ke? cheh!)

1- Lagu untuk mood kacau dan rasa macam boleh lost ke "dunia dimana membunuh orang itu tidak berdosa"

Aku tak maksudkan secara nyata. Itu hanya imaginasi yang sukar dimengerti hinggalah kau sendiri alami. Aku kenal lagu macam ni bila liriknya lebih sense dan lebih dekat dengan pendengar. Macam aku.


Dan biasanya, kepuasan untuk lagu begini tak ramai yang minat. 

2- Bila lost dalam "dunia deepthought" 

Dia kadang aku suka yang tanpa lirik. Hanya irama dan alunan muzik yang menterjemahkan rasa. Ianya kadang lagi sedih dari yang punya lirik yang sedih. Tak...dia bukan sedih tau, dia macam takde rasa apa-apa. Dia "hilang"!


Biasanya ianya sesuai untuk menenangkan aku. Seolah memujuk diri saat terjelepuk...dan bila suatu benda yang sukar untuk diluahkan. Sebab takut pemikiran saat ini akan mencemar reputasi akan datang...jadi, cara terbaik hanya biarkan diri aku "hanyut"...


3- Windy feeling

Aku tak tahulah...tapi lagu ini macam lepas aku keluar dari dunia "lost" aku tadi, lagu inilah yang akan kembalikan hari-hari aku....dia tak bagi semangat yang tinggi pun, cukuplah dia ada untuk temani...


4- Bila jiwa Islamik menyapa...

Aku akan pasang playlist nasyid zaman yang pernah aku hidup suatu tika dulu. Lagu dari kumpulan ni..akan bawak aku lari ke dua dekad yang lalu. Nasyid yang liriknya akan sental jiwa aku yang penuh lagha.


Kadang, aku rasa...aku masih 'tidak hidup' pada masa sekarang. Atau kata lainnya, aku lebih banyak hidup pada masa lampau dan masa depan. Hingga masa sekarang, aku tidak endah. Sebab suatu hari nanti, aku pasti akan ingat masa sekarang dan hargai masa depan. Jadi, masa sekarang aku banyak habiskan dengan apa yang aku rasa aku tak dapat buat pada masa akan datang dan apa yang aku tak dapat tunai pada masa lepas...

Kesimpulannya, dengan muzik, aku boleh time-travel. Forward and backward without any cost. 

Apa ke aku takde lagu happy-happy untuk buat semangat kemas rumah ke apa? yang boleh didengar oleh semua orang dan diterima pakai muziknya?

Alaaa...kalau nak yang itu dengar radio sudahlah...tapi, bab radio punya channel ni pun aku cerewet gak. Yang mana banyak iklan, asyik pusing lagu sama tu...kirim salam ajelah..

So, channel apalah yang aku dengar?
- Best fm
- Cats fm
- Traxx fm

Tapikan, aku okay je kalau time aku dok cari channel tu, tetiba pasang lagu yang aku minat, aku akan dengarlah sampai ke sudah radio tu. Tak kisah sebenarnya...mana-mana pun okay..asalkan time tu mood aku nak dengar radio...-boleh tahan keling jugak aku ni ye? hahahaha-

###

If you want to know someone mood, look at their playlist. They don't listen to it randomly. They do have an undescribed strong reason that can't tell directly to us -The people- 

Am I fierce?: The Sunshine Blogger Award

March 08, 2017

I have been nominated by my inspire blogger; Hanis Amanina. I never thought that she would enlist me as one of the sunshine blogger award receivers. I'm soo excited to being part of this "sunshine-award" phenomena. Xie xie Nina because gives me an award! 😉 

sun, eat, me
Me, eat the sun! huarghhh!
May I speak Malay, Nina? -because during the time I write this post, my "English-translator" brain still asleep. So, I try my best to make "a spicy-rojak". 

Here are the rules:- 
  • Thank the person(s) who nominated you in a blog post and link back to their blog
  • Answer the 11 questions sent by the person who nominated you
  • Nominate 11 new blogs to receive the award and write them 11 new questions
  • List the rules and display the Sunshine Blogger Award logo on your post and/or on your blog


Let's start our Q&A part!

1) What is the first impression you always get?

Garang! -After taking a few survey among my dearest friends, most of them thought/said that:-
"Dulu masa awal-awal kenal kau, aku ingat kau garang...rupanya masuk air jugakkan?!"

Yeah, masa awalkan, aku ni jenis malas nak ambil part lagi-lagi nak mulakan conversation or something. Bukan sebab tak excited nak kenal orang baru, cuma malas nak tambah isu atau apa-apa yang berkaitan dengannya. Tak tahu pulak kalau aku tak senyum, orang terus nampak aku "garang". Hohohohoho....I'm afraid my smile would make you fall...😆

If-lah one day korang terserempak dengan aku kat memana ke, or blogger meet-up ke kan, do you mind to tell me what your first impression? Sebabnya, orang yang kenal kita melalui penulisan dahulu, berbeza dengan orang yang kenal kita secara berdepan. 

2) Is it true? And do you like that impression?

Sikitlah. Bukan garang...cuma agak tegas dan berterus terang

Suka bila dianggap begitu? -ada bagusnya jugaklah...cuma tak faham kadang diorang takut macam aku ni makan orang- 

3) How do you react to someone who keeps on talking to you about topics you are not interested in?

"Entahlah..tak tahu.." dan senyum kelat sambil cari alasan untuk beransur perlahan dari kawasan tu. 

Lain waktunya pulak, blah jer lah kan? Paling teruk aku cakap:-
"Kau ni, asyik dok ulang benda dan cerita yang sama je...tak penat ke? Aku yang dengar pun penat tau!" -uish! kejam giler bunyi ayat!- ayat ni aku hanya guna dengan orang yang dekat je, yang tak tu...aku gunalah cara kat atas. 

4) Do you mind to buy albums (physically / digitally) of songs you love to listen or just download them online?

Of course le download! hahahahahaha...kalau line laju, aku tolonglah naikkan view sampai billion ke apa an. Kalau dah slow, ceritanya memang kena downloadlah. Beli tu pernah jugaklah, tu pun jarang. Zaman dulu, mungkin ya akan beli secara fizikalnya. Sekarang tak kot...

5) What kind of items you don't mind buying the expensive one?

Electronics thingy, stationaries, foods!!! Barang mahal dikenali dengan kualiti yang tinggi. So far paling mahal beli takdelah mencecah ratusan tinggi. Tapi, mahal dari kebiasaan lah dan masih mampu milik. 

Aku pernah balun sushi sampai tak sedar harga dia..memang luar dari normalah aku habiskan. Tapi sebab benda yang kita suka, so dia macam sangat puas hati. 

6)  Do you jots down notes during lectures/talks or simply listen and remember?

I do jot it down. Sebab confirm aku tak ingat apa yang aku dengar. Lagi-lagi bila dia macam satu penyesalan bila tak ditulis. Kalau tak tulis kat buku pun, conteng dalam phone. Katanya smartphone, kenalah guna dengan bijak. 😉

7) Mountains vs beaches? And why?

Beaches! I love to see the sunset in the water and post it in instagram. Sampai adik aku pun kata: 

"Katanya sun hurts my eyes, tapi still suka tangkap gambar matahari...ironic-kan?" sambil bebel lebih panjang lagi pasal semua gambar sunset yang aku post. Dan dia pun sekrang terikut-ikut. 

Kecantikkan matahari tak siapa kan sangkallah! Kalau orang boleh puja keindahan bulan kenapa tidak untuk matahari? Walhal sinarnya lagi menyerlah. 

8) Do you separate your trash into categories?

Sometimes. Bila mood rajin, kalau tak, campur jerlah. Tapi, kalau tin dengan botol tu, iya..memang diasingkan. Sebab dia makan ruang yang besar. Benda basah pun takleh campur dengan kering, nanti sampah basah. 

9) Do you put your phone on flight mode when charging?

Bila nak charges cepat dan guna power bank, iya. Kalau tak, biar je macam biasa. 

10) Would you mind to share the latest picture in your phone gallery?

sunset, view

Time tu hujan rintis. Tapi sayangnya hujan tu tak nampak. Sunset, hujan....it's beautiful isn't it? I do share this picture on my instagram.

11) Do you think time-travel is good (if it possible in the future)?

Nope! sebab dia macam kita tak boleh nak terima hakikat. 

Biasanya, bila kita time travel ni kan, kita mesti akan mess-up dengan time line. Mesti punya....kononnya nak ubah cara dunia masa hadapan. Maka akan berlaku huru hara. Lainlah kalau kita just nak "travel" tanpa ganggu "time". Maybe, it is okay. Cukuplah tengok apa yang berlaku dengan Legion of Dooms. 

### Times up! and now, my turns to give you an award!

Here is my sunshine award for them (I hope they do notice). huhuhuhuhu

Ayuni, Aien, Leyha, Kim chaa, Tashira, Yana, Fatina, Syakirah, Kak shikin, Nad Fieyqa

And to anyone who wants to answer the question, please I'm really proud to give you the sunshine award. 👼

The question I provide for you are:-

  1. Do you have a regret?
  2. List the top three places you love to settle down
  3. The most important apps you would download after buying a new phone
  4. There is two type of persons: - a listener and a talker. Which one represents you more?
  5. Time vs. Money. Which one is most value to you?
  6. Have you skipped the class just to have a trip with your family?
  7. The phrase that makes you stop being procrastined
  8. What do you do if someone calls you in the early morning? 
  9. The best Malay novel and movie you ever read and seen.
  10. Do you have an allergy? 
  11. The last time you go to the cinema? What movie have you watched?

So, let's spread our sunshine to the blogger world!! 😊😎

Maybe, one day it will be useful...

March 05, 2017

Ini adalah frasa yang sangatlah aku kurang gemar bila datangnya mood mengemas aku. Tak kiralah kemas rumah ke, kemas barang untuk duduk jauh ke...janji semuanya berkaitan dengan -perpindahan dari satu tempat ke suatu tempat baru-

Kadang aku sendiri hairan, kenapa barang aku boleh jadi sebegitu banyak. Orang tanya; 
"Ko bawak apa yang banyak sangat tu ha? Dah macam lari dari rumah dah aku nengoknya"

Kau tanya aku? ! Aku kau tanya?? Manalah aku tahu! 😟 maybe because of the phrase -"don't throw it. You will never know it can be useful one day.."- dan aku pun menyimpan semua barang seawal aku mula duduk asrama dulu sampailah aku menyewa. 

Kemudian aku pun bising pada diri sendiri;
"Benda apalah yang aku simpan ni? Huh! Makanan expired pun masih berguna ke?"

Dan aku pun memulakan operasi *mengemas dihari yang mood aku tengah ada semangat *mengemas.

Maka, berlaku lagilah detik;
"Ini macam sayang je nak buang...memori ni..simpan tepi dululah.." sambil tangan ambil lagi satu item lain.
"Ini pun, orang kasi. Sayang kalau nak buang macam tu je. Simpan jerlah...mana tau esok lusa berguna..." -Walhal ianya hanya seketul pemadam- Pemadam yang ada kartun Bella si beauty and the beast tu...-

"Eh? Aku masih simpan buku ni lagi? Tak sangkanya...dah kuning dah tulisan..hahahahah kelakar pulak rasa." -Buku yang bermula muka surat pertamanya dengan gambar Awal Ashaari- OMG! OMG!! - Macam tak percaya dulu kala aku peminat awal!! 😱

CD Syurga Cintalah...huuuu CD pertama yang dibeli dengan duit raya. Mana boleh buat sesuka hati. Oh my!

Ini baranglah, kalau aku letak dalam almari kaca...silap hari bulan boleh jadi muzium!

Dan definisi *mengemas aku hanyalah:- Membelek barang dulu kala sambil mengimbau kenangan!

Itulah sebenarnya realiti yang tak pernah dan sukar untuk dibuang. Bila aku buangkan, misalnya macam sesuatu yang tak ada dah wujud pada masa ni, ianya akan menimbulkan satu kekesalan yang kuat dalam diri aku..

Sentimental-kah aku???

Lecturer aku pernah menggelarkan aku 'kotak-hitam'. Yang kalau hilang tu, memang habislah data. Itulah kata beliau.

Aku bukanlah sehebat 'kota-hitam', cuma aku ni jenis...perlukan sesuatu untuk dikenang dan mana tahu untuk rujukan generasi akan datang...-jika ianya berbaloilah untuk mereka- Jika tidak pun, paling kurang mereka-kan ambil pengajaran.

Sebenarnya semua barang itu aku sudah hafal, dan aku hanya "terngiang" dalam kepala segala barang yang kononnya 'akan berguna pada masa depan tu'. So, gambarnya takde...yang ada hanyalah....hurm...memang takde sekarang..sorry...

Air ribena hari tu pun, aku tak minum. Aku simpan. Buat artifak.

Kalau setiap kerdipan mata itu punyai hasilan gambar beserta cetakan tarikh dan peristiwa, aku rasa akulah orang yang akan mengerdipkan mata dengan kerap! Gila!

Aku pun segan nak tunjuk betapa banyaknya khazanah yang aku miliki. Tak termasuk yang aku terpaksa tinggal. Oh, sedihnya terpaksa berpisah dengan 'mereka'. 😭

Okaylah..tu je kot nak cerita mengenai frasa: 'mungkin ia-kan berguna suatu hari nanti..'

Dan sampai kini, aku masih tersekat dalam dunia memori. Kerana realiti itu menggerunkan! hah...

###

Antara 'mereka' yang tidak dapat diselamatkan...
Kenangan bersama kalian adalah saat yang paling aku hargai. Terima kasih atas segala memori...

headphone
Menemani selama 2 tahun yang mencabar,,
sandal
Tanpa kamu mungkin aku takkan dapat berjalan sejauh ini...

selipar
Peneman ke Langkawi 2014 
"Kadang tak semua dapat kita paksa untuk bersama kita hingga akhirnya...thing change...even jamadat pun boleh bertukar inikan pula sekeping fikiran naluri manusia..."

Maybe, one day...this entry will be useful...maybe...

February Movies Marathon

March 03, 2017

Memandangkan terlalu banyak movie yang aku tengok hari tu, (ada yang tengok kat wayang ada yang tengok online), maka aku dengan rajinnya naklah sum up sedikit cerita yang aku tengok sepanjang bulan lepas. 

view, sunset,

Ada cerita tu aku tengok penuh bermisi, ada pulak aku tengok sekadar nak tahu jalan cerita. Dan setengahnya pulak aku boleh ceritakan balik, lainnya aku tak tahu nak ceritakan macam mana. Korang tengoklah sendiri kot, aku kalau tak reti nak explain tu, sampai ke sudah tak retinya. 

So, tiga movie ni aku tengok kat wayang (terima kasih kepada sponsor ^_^) dan lebihnya aku layan online saja. So, here we go!

Movie pertama yang aku tengok kat wayang selepas sekian lama tak pergi wayang adalah:-

split, poster

Split ★★★★☆
    There is never ending story. Tapi aku sangat kagum dengan James McAvoy sebab berjaya membawa watak dengan karakter yang berbeza. Ini bukan cerita hantu. Dia macam realiti fantasi. Yang hanya difahami oleh dunia psikologi. Kita orang normal takkan faham situasi diorang. Dan akhirnya yang selamat adalah bila kita pernah berada sebahagian daripada dunia mereka. Hanya yang alami akan mengerti... 

    poster, raees

    Raees ★★★★☆
    Ini adalah cerita Hindustan pertama yang aku tengok dekat wayang. Dan aku tak jangka langsung ia akan berakhir begitu. Untuk yang sudah tengok cerita ni, cuba share sikit perasaan korang. Adakah se-kecewa aku? atau hanya aku sorang je yang rasa macam ni? atau aku memang jenis orang yang susah terima hakikat undang-undang? Apakah undang-undang itu direka atas kepentingan?? Why Raees why?!

    John wick, poster

    John Wick: Chapter Two ★★★★☆
    Cerita ini sangat berbaloi tengok kat wayang pada waktu murah iaitu seawal pagi. Takdelah pagi sangat, tengahari jugaklah. Less talk more action! Itu yang lebih berbaloi. Aku tak fahamlah kenapa susah sangat diorang nak kasi John Wick ni retired? Adakah penghujung cerita john wick yang akan datang beliau akan tewas? Aku tunggu sampai habis credit sebab takut ada plot terakhir, tapi takde....kiciwanya rasa. Memang kena tengok the next John Wick..

    ####

    Next, adalah senarai movie yang aku tengok online. 

    poster

    Man down ★★★★☆
    Kalau korang peminat war movies dan tak tahu nak tengok movie apa, aku sangatlah reccomendkan korang tengok cerita kat atas ni. Maunya tak menangis aku tengok. 

    Tengah fe-feeling jiwa perang tetiba boleh menangis bila dah tahu apa sebenar yang berlaku. Sejam yang pertama, memang aku tak faham time-line movie ni. Dia macam banyak flash back. Sampai keliru. Mana satu peristiwa sebenar, mana satu imaginasi dan mana satu cerita ulangan.

    Dia macam desolasi, tapi lagi kritikal...sob sob sob...dan realitinya, memang itu yang majoriti veteran hadapi - PTSD - (post traumatic stress disorder)
    poster

    Hacksaw Ridge ★★★★★
    Hacksaw Ridge cerita pasal army yang tak nak pegang senjata masa perang. Isu besar bagi seorang askar bila dia tolak arahan untuk pegang senjata. Sampaikan ramai yang suruh dia give-up dan berhenti je dari jadi askar.

    Disebabkan jiwa dia kental untuk tolong orang dan jadikan perang bukan alasan untuk tidak berperi-kemanusiaan. Dan akhirnya, dialah yang menjadi penyelamat kepada semua askar yang terperangkap ditapak musuh tanpa sebarang kecederaan.

    Based on true events tu yang menyebabkan cerita ini lagi menarik.

    poster
    Full Metal Jacket ★★★☆
    Disebabkan movies ni antara top 10 war movie wajib tengok, maka aku pun menengoknya dengan pelbagai persoalan.

    Cerita description katanya pasal Vietnam war movies. Tapi...entahlah...ke aku yang blur sangat time tengok cerita ni? Ke aku kena tengok balik untuk fahamkan?

    So far, bagi aku Platoon adalah cerita tentang Perang Vietnam paling terkesan.

    poster

    Arrival ★★★☆☆
    Arrival aku tengok sebab kawan aku recommend. Akulah cerita sci-fi ni memang tak ler nak layan kat wayang. Ya, memang cerita genius, tapi tu lah...not my genre.. aku gagah jugak tengok sampai habis. Bila kawan aku cakap: 
    "dia cerita alien, tapi..." 
    "tapi takde alien? macam TDL?" hahahah...
    but TDL lagi senang untuk aku faham. Yang ni, berulang kali putar, baru jelas...fuh! penat nak hadam!

    poster

    Charlie St. Cloud ★★★☆☆
    Ini kisah pasal abang yang kehilangan adik dia dalam kemalangan. Dia dapat tengok orang yang takde macam Imani. Alaa Imani dalam Kashaf Imani tu...Bila si abang ni tadi dah tekad untuk hidup dengan hidup dia, dia terpaksa 'kehilangan' adik dia lagi sekali. Tu lah orang kata, untuk dapatkan sesuatu kita kena hilang sesuatu...

    poster

    Brothers ★★★★☆
    Cerita dua orang beradik tiri yang bertemu semula dalam gelanggang. Syaratnya adalah kalah mati. So, mampukah seorang abang ungkapkan maaf untuk terlepas daripada mati? Air dicincang takkan putus...percayalah...lagu dalam cerita ni not bad r..

    poster

    Sultan ★★★★☆
    Sultan ni citer wrestling. Apasallah banyak sangat cerita lawan-lawan sejak dua menjak ni? Randeep Hooda sebagai sifu Sultan! huwaaaa...suka watak dia. moral of the story, jangan lupa diri bila dah berjaya...kalau tak, kita akan hilang segalanya...

    poster

    Airlift ★★★★☆
    Indian historical drama yang mencabar kesabaran. Berlaku pada era 1990-an. Penuh dengan emosi dan air mata. Aku pun tak tahu nak describe macam mana. Mungkin ketegangan situasi cerita ni korang boleh alami masa tengok. Macam Neerja. Tapi lebih ramai lagi orang yang perlu diselamatkan dari dibunuh. Bila terpaksa menjadi penyelamat dan tempat bergantung kepada orang ramai, apa pilihan kita? Nak nak pulak ada yang tak reti bersyukur bila dah diselamatkan...ishlah! memang berang sungguh! 

    poster

    The Accountant ★★★★★
    Soloman Grundy nursery rhyme. Aku terikut sampai seminggu jugaklah...penangan dia hebat tak hebat. Seram sebenarnya jadi auditor ni. Aku tabiklah dengan cara dia survive. Walaupun polis tengah cari dia. Dia boleh selamat. Memang tak rugi tengok.

    poster

    Inferno ★★★☆☆
    Kekuatan Prof.Langdon dalam siri ni sangatlah terhad kalau dibandingkan dengan Da vinci code dan Angels & Demons. Cerita dia buat kita ternanti siapakah dalang disebalik teka-teki. Yang pasti, musuh dia mesti orang yang paling dekat dengan dia. Mesti punya! Cayalah! Maklumlah diaorang dah kaji pasal dia dulu. Tengok boleh, percaya jangan. Haaa tu dia prinsip kalau nak tengok cerita hasil karya Dan Brown.

    poster

    Sully ★★★☆☆
    Sully tak macam Captain Philips yang trauma dek ditangkap lanun. Capt. Sully dipersoal hanya kerana tak ikut protokol walaupun dia berjaya selamatkan semua penumpang dia. Tanpa ada sebarang nyawa yang melayang.

    Tak faham sungguhlah aku ni...orang dah selamatkan, bersyukurlah..ni masih pertikaikan lagi situasi. Akhirnya, Capt.Sully berjaya atasi situasi tegang selepas perbicaraan dengan mengambil faktor masa fikir sebelum bertindak. Fuh! Aku yang panas hati. Tapi dalam masa yang sama puas hati ^_^

    poster

    Deepwater Horizon ★★★☆☆
    Based on true events movies is my favourite movies. So, cerita ni wajib tengok. Sayangnya, tak semua selamat macam The 33 dan Sully. Sedih, tapi itulah hakikatnya...

    Dia macam ada agenda tersembunyi yang mencetus pada tragedi ni berlaku. Tu lah, jangan tamak...(mintak dijauhkan perkara sebegini berlaku pada orang yang kita kenal.)

    poster

    Desolasi ★★★☆☆
    Satu-satunya cerita melayu yang aku tengok sepanjang cuti. Terlalu banyak sangat persoalan yang perlukan jawapan. Dan berakhir dengan pulang kepada Dia. Fitrah manusia. Imaginasi yang lagi dahsyat sedang mereka alami tanpa dapat kita fahami. Sarat dengan pengajaran...wajib tengok.

    poster

    Trolls ★★★★☆

    Citer ni dah enam kali aku tengok. Maunya aku tak hafal dialog dia. Tapi tak pernah jemulah untuk ditengok. Lagunya memang banyak, boleh kalah citer hindustan. Dengan rambut warna warni bling-blingnya, memang ceria untuk ditonton kanak-kanak. hahaha..tak usah kanak-kanak, aku ni pun terhibur tengok. Bergen, trollstice, Bridget, Branch, Poppy...macam tak caya pulak suara Branch tu suara Justin Timberlake. Sampailah dia nyanyi lagu True Colors. Sooo lullaby! 

    poster

    Moana ★★★★★
    We are the voyagers! Lagu-lagu dalam cerita ni best-best. Tapi boleh tahan banyak jugaklah. Kalau Trolls tentang patung kecik-kecik yang tak kenal erti sedih, Moana pulak hidupan manusia sebagai Voyagers yang dibatasi oleh lagenda yang tak pernah habis.

    Sehinggalah Moana ambil langkah berani untuk kembalikan keadaan seperti sedia kala. Cabaran yang berliku sehinggakan Moana putus asa dan mengalah...berjayakah dia? naa....kena tengoklah..

    poster

    Storks ★★☆☆☆
    Too many talks! Dan aku hanya tengok part wolfpack je. Bingit telinga bila cerita banyak sangat cakap. T_T Penat seh nak dengar! Jadinya aku tengok dengan keadaan mute. Kenapa tengok? sebabnya animasi dia comel. huhuhuhu


    poster

    The Angry Birds Movie ★★★★☆
    This movie is better than Storks. Walaupun aku bukanlah penggemar Angry Bird, tapi lepas aku tengok cerita ni, baru aku faham situasi dia. Sampai bergaduh dengan benda tak hidup. Punyalah baran dia...memang nak kena maki lah si binatang hijau dalam citer ni. Apa motif dia kasi kaler hijau ha? takde kaler lain ke? 

    poster

    E.T the extra-terrestrial ★★★☆☆
      E.T ni aku tengok sebab dia antara movie yang paling tinggi rate rotten tomatoes (98%). Rotten tomatoes punya rate ni kadang kejam jugak. Kalau orang lain boleh rate tetinggi, dia celah rate rendah...tapi rate dari rotten ni memang boleh percaya. Dan serius cerita ni uniklah. Macam cerita Koi...Mil Gaya pun ada gak. Kadang bila tengok cerita lama-lama zaman ritu, rasa macam lagi penuh inspirasi. Alien ada radiasi yang boleh merosakkan manusia ke? 

      poster

      The BFG ★★★★☆
      I love the language they used. Macam comel je bila budak ni sebut "BFG", "don't little missy me!"...Tak tahu pulak mimpi itu suatu benda yang boleh ditangkap dan dicari...huhuhuhu namalah cerita fantasi. Adoyai!

       poster

      A Street Cat Named Bob ★★★☆☆
      Aku tak tau nak ulas apa pasal cerita ni. Mungkin sebab dia based on true story, sebab tu aku tengok. Tapi, tak rugilah tengok. Kalau korang minat kucing, korang mesti nak kucing macam Bob ni. Orang kata bukan kita pilih kucing, kucing yang pilih kita...

      poster

      The 33 ★★★☆☆
      The 33 adalah cerita pasal miners yang terperangkap kat bawah tanah. Ianya agak penat bilamana semua bekalan untuk hidup adalah terhad. Ada yang dari awal dah give up, tapi salah seorang dari diorang cuba bagi harapan. Bila dorang tak pernah putus harap, pertolongan datang jugak akhirnya walaupun hampir 69 hari terperangkap. Based on true events. Satu-satunya tragedi yang tak meragut nyawa. Kunci dia. jangan pernah putus asa...

      poster

      The Magnificent Seven ★★★☆☆
      Yang Magnificent seven tu jalan cerita dia dapat dibaca. Orang jahat serang kampung untuk dapatkan tanah. Siapa yang lawan akan dibunuh. Then, orang kampung cari penyelamat untuk pertahankan hal mereka terhadap tanah. Berlakulah sengketa yang berakhir dengan pengorbanan dan kejayaan...Yang selamat hanya tiga orang saja. Sob sob sob...-spoiler alert-

      #####

      Habis cerita!! Giler kau nak ingat balik semua cerita ni dalam satu masa. Tapi dalam banyak-banyak cerita kat atas ni, yang paling aku tak lupa adalah Trolls!

      "He who controls the Trolls, control the kingdom, and I am the He!"
      "Are you dude?"

      Ini adalah antara dialog Trolls yang kerap bermain dalam rumah selepas semua menonton kartun tu.

      Oh! baru aku teringat...sebenarnya misi aku adalah menghabiskan semua movie karya Steven Spielberg. Masih banyak lagi yang belum tengok. Lagi-lagi cerita dia yang lama dulu kala..memandangkan cuti pun dah habis, so jumpa lain kali movies. Da!!

      p/s: inilah yang berlaku bila lama tak tengok movies.

      February Rant in one post

      Orang kata, kalau kita ada idea, kita tak boleh perapkan dia dalam memori dengan niat akan luahkan idea itu dilain waktu.

      Tapi, bila kita kerap memulaukan idea yang datang, akhirnya idea atau segala inspirasi untuk kita berilham pun akan merajuk. Rajuknya yang sukar dipujuk hinggakan kita atau spesifiknya aku terpaksa mencari kick-starter dia yang aku sendiri pun tak tahu kat mana. Gilakan rasa bila situasi macam ni melanda!

      Tak pernah dalam hidup aku berhenti menaip or menulis dalam satu tempoh yang lama hingga aku lupa nak mulakan ayat. Hatta bercakap sekali pun aku tak tahu nak mula dari mana...macam sekarang...jadinya aku dapat rasakan yang post ini agak hambar...huhuhu 

      Bagi aku February bulan yang sangat singkat untuk tidak melakukan apa-apa perkara yang aku tak dapat buat bila kuliah bermula. Misalnya layan movies, series dan juga jalan-jalan.

      view, picture, sofieadie

      Jalan-jalan ke aku? Adalah sikit.
      Syukurlah kakak kahwin dengan orang jauh. Sambil menyelam minum air lah kita. So, aku sarankan adik beradik aku, kalau nak settle down ke apa nanti, pergilah dok tempat jejauh sikit. Biar senang nak berjalan. Alasan nak ziarah, tapi alang-alang tu bolehlah cuci mata kan? Duduk dekat-dekat memang syok, tapi tu lah...kerap sangat jumpa pun takde cerita gak...

      Marathon Movies? 🎥
      Aku suka layan movies online. Tapi bila ada orang tawarkan untuk tengok diwayang, aku takkan tolak der...confirm aku terima.

      ----selepas enam jam penghasilan entri untuk review movie----

      Penat otak aku me-revise balik semua movie yang aku tengok hari tu. Aku dah sum up siap-siap untuk post seterusnya. Ingatkan nak gabung je kat sini, tapi panjangnya ya ampunnnn tobat tak mau baca!

      Sib baik movie je, angau tv series pun syukur dah surut...kemaruk Oliver Queen lawan dengan Promethous tu memang menyakitkan hati betullah! Tak masuk lagi si Flash nak lawan takdir. Takdir ke? Hurm...takdirlah kot...Yang Legends of Tomorrow tak sudah nak kejar dak Legion of doom. adoyai!! Gotham pulak aku pause dulu, tunggu sampai dia habis season nanti baru nak layan. (rasanya semua series ni aku pause, sebabnya bila tengok sikit-sikit..feel tak sampai..) Bikin panas doh kalau layan tak habis...

      Buku? 📕📖📕
      Semalam aku baca Kembara Afghanistan dan juga buku pasal bridged al-qassam. Lepas aku baca dua buku ni aku rasa confused...kau! nak confused pasal apa pulak?

      Yelah, kan aku ni kind of manusia yang banyak disajikan dengan cerita perang. Perang Vietnam, perang Jepun, perang Africa, perang Afghanistan, Perang German, Rusia...bukan aku takde tengok cerita perang dari sudut pihak yang US lawan. Ada...cuma tak banyaklah. Pastu, lepas aku baca buku tu..aku taktau nak sedih ke suka ke apa. Aku macam neutral je lah. Sedikit dicuci mindanya...

      Nak nak pulak lepas aku baca buku tu, aku pi tengok movie Man Down. Trauma perang yang dialami oleh tentera Amerika. Sampai gila jugaklah jadinya. So, aku kesian bila tentera tu jadi macam tu, tapi dalam masa yang sama aku macam tak faham kenapa diorang perlu hadapi situasi tu padahal diorang hanya bertugas? Dan orang yang menembak kawan tentera tu tadi juga menjalankan tanggungjawab dia untuk mempertahankan diri. So, takde yang salah dalam situasi ni. -spoiler alert-


      lawak ke, hambar je, boleh lah
      Sumber

      Apa yang dicari dalam perang sebenarnya? 
      Damai, aman, kata sepakat? Tapi kalau buat perjanjian pun kadang berat sebelah dan kadang setengah pihak buat tak endah. Bila akan berakhir kalau macam ni? Histroy keep repeating itself. Dan aku takkan pernah jemu untuk tengok cerita perang walau aku tahu benda tu...

      Kadang aku tak boleh nak persoalkan orang yang sign up jadi tentera ni. Sebabnya, once diorang jadi tentera, mereka sudah ada jalan untuk melakukan pengorbanan terhadap negara walau terpaksa gadaikan nyawa dan hanya sekelumit je yang ingat pada mereka.

      Kagum dengan semangat yang diorang miliki. Aku? Hanya memerhati mereka setelah mereka dimoviekan...kelakar kan? hahahaha

      Okaylah, tak mbohlah ulas panjang. Aku bengang dengan status whatapps pun tak habis lagi. Apa ke pihak whatapps tak tahu yang status bertulis tu memberi makna dalam hidup seseorang? Sibuk nak stroy mory...semua benda nak distorykan..kenapa tak buat auto screen shot jer? di era yang semua orang nak ss semua conversation ni kalau ada fungsi tu takdelah teruk kena maki macam pertukaran terhadap fungsi status ni...

      Dan kehambaran hati aku terhadap whatapps semakin meningkat sejak peristiwa itu. Dan post ni aku telah taip selama seharian suntuk hanya kerana mencari kick-starter untuk mulakan entri...yang berakhir dengan kebencian terhadap whatapps. Is it?

      Oh, lagi satu...tetiba gigi bongsu baru nak tumbuh yang menyebabkan selera makan aku merudum. 😷

      Yeah aku lesap macam chips more, no more oreo...chiao lu...tetiba terasa banyak benda pulak nak tulis..chiss...
      © SOFIE ADIE. Design by FCD.