Home

October 08, 2017 / 4 Comments

Analogi Kereta Lembu

Kerap pulak lecturer Investment aku guna analogi kereta lembu dalam kelas beliau. Aku yang setia menadah telinga ni, lama-kelamaan jadi terserap sekali dalam konsep ni.

falsafah ekonomi

Konsep ni sebenarnya menceritakan kondisi ekonomi dalam sesebuah negara. Dia ada tiga perkara yang terlibat; tukang bawa lembu, lembu dan kereta sorong yang beroda. Apa yang kelakarnya adalah, kereta lembu ni dia dah lama rosak. Sebab salah arah dari si tukang bawak lembu ni tadilah. Sebab tu kereta roda tu, barai...hancur teruk. 

Dalam ekonomi, dia ada satu prinsip yang menyatakan semua orang akan membelanjakan wang mereka bagi menghasilkan kitaran ekonomi yang baik. Kalau orang tak 'membuang' duit mereka dengan beli belah atau apa jua cara buang duit, kebarangkalian ekonomi tidak akan stabil. Duit itu mestilah berputar. Dia tak boleh statik. Kalau statik, takde apa pembaharuan yang akan berlaku.

Sebagai pelajar, konsep tu tersangatlah benar. Kalau tak habis dibuang pun habis disimpan dekat tempat yang pandai buang duit dan dapat hasilkan pulangan pada masa hadapan. Tapi, berapa kerat je yang buang duit diorang untuk masa depan dan pulangan yang tak pasti?

Shopping mall masih lagi meriah walau banyak kedai dah tutup. 
Para peniaga kata, kondisi ekonomi Malaysia semakin teruk.
Tapi, sepertinya tiada siapa ambil serius seratus peratus dalam hal menjimatkan perbelanjaan, sebabnya duit tu lambat laun akan habis jugak. Kata orang, besar periuk besarlah keraknya...

Apa yang aku kurang faham adalah, macam mana 'roda' boleh bergerak sewaktu lembu dan tukang bawak lembu itu leka tiduran? Jalan pun terhuyung hayang.

Apa sebenarnya yang berlaku? Apa sebenarnya yang silap? Aku rasa ada part yang aku kurang jelas tapi melalui pemerhatian, seakannya jelas pulak analogi ni.

'Saya tak suruh awak aplikasikan apa yang saya ajar, cuma saya nak beritahu pada awak semua, apa yang saya ajar dan yang awak belajar semua ni adalah berkait rapat dengan RIBA. Interest...'

Haila....macam mana nak jernihkan balik sungai yang telah tercemar? macam mana nak 360 kan balik sistem ekonomi di Malaysia? 

Tu lah, kena banyakkan mengkaji lagi. Terasa cetek sangat ilmu ni. Dunia dari presepsi hartanah terasa pesat dan sangat menggerunkan. Benda ni macam menarik tongkat yang Bumi sedang guna untuk menampung bebannya. Apa akan jadi pada Bumi kalau semua orang bersungguh 'merampas' tongkat tu?

Bumi 'jatuh'? 

Wallahua'lam....

p/s: tetiba nak cari balik buku falsafah bodoh-bodoh. Sape pernah baca buku tu, mesti terasa semua falsafah dia benar belaka....even bodoh-bodoh...

Aku chow dulu untuk entri paling merapu hari ni. Nak gerakkan kereta lembu punya pasal, aku terpaksa ikut lembu membajak esok pagi. 

Till then!
Related Posts

4 comments:

  1. hidup kita mmg penuh dgn cabaran 'cara kotor' untuk cepat naik dan survive. Bergantung pada diri masing2 nak ikut jalan mana satu. T__T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup...lagi2 niat...pasang niat untuk belajar. buang yang keruh ambil yang jernih....^_^

      Delete
  2. Wow... Analogi yang boleh membuatkan kita terdiam sejenak dan berfikir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm....kalau ct dengar lecturers berhujah isu ni, memang tak ngantuk bhai...

      Delete

Latest Posts

Facebook

    @Gallery